Jaké ovoce byste měli jíst při dietě?

Jídlo-na-prvním-místě-whole30

Tohle je velice zajímavý článek. Svého času byly v módě ovocné diety typu melounová, jablková, banánová, ananasová či pojídání hroznového vína. Jindy zase nad některými druhy ovoce zlomíme hůl, jako nepřípustný dietní prohřešek. Jak je to tedy s ovocem a dietou? Jak už to v životě bývá, pravda leží někde uprostřed. Konzumace ovoce, je ze zdravotního hlediska nutná. Ale pokud chceme redukovat svou tělesnou hmotnost, je důležité se zaměřit na množství a druh ovoce.

Hlavně žádné ovocné diety

Čistě ovocná dieta se nedoporučuje! A to z prostého důvodu. Ovoce neobsahuje dostatek bílkovin, proto u diet tohoto typu ztrácíte hodně svalové hmoty. Nesmíme také zapomínat, že každé ovoce je i sladké. Přesto, že by mnoho z vás mohlo namítnout, že rybíz je kyselý, obsahuje hodně cukru. Ovoce je ve vyvážené stravě velmi důležité, jelikož dodá tělu mnoho vitamínů, minerálních látek, rozpustnou i nerozpustnou vlákninu. Obsahuje jednoduché cukry, které se podílejí na jeho energetické hodnotě více než 80%.

Které ovoce je dobré?

Neexistuje žádné měřítko, které by určilo nejzdravější druh ovoce. Ovoce se doporučuje střídat a hlavně hlídat jeho množství. Při redukci tělesné hmotnosti se doporučují jedna až dvě menší porce ovoce během dne. Za porci se považuje cca jedno středně velké jablko, pomeranč či 150g jahod. Vhodnost ovoce se odvíjí od glykemického indexu, který udává, jak rychle přechází cukr z daného ovoce do krve. Není potřeba sledovat žádné složité tabulky, stačí vědět, že při redukci své hmotnosti máme vybírat potraviny s nízkým nebo středním GI (glykemický index). Za vhodné ovoce lze považovat jahody, maliny, ostružiny, nektarinky, broskve, borůvky, rebarbora, hrušky, višně, třešně, švestky. S exotických to jsou dále grep, papája, pomelo, pomeranče, ananas, mango, lichi, mandarinky. Pozor na banány, hroznové víno, které mají vyšší GI. Rovněž nekonzumujte přezrálé ovoce. Zráním se zvyšuje jak GI tak energetická hodnota.

Které ovoce ne?

Vůbec nemyslete na kandované ovoce a kompoty. Ovoce konzumujte v syrovém stavu. Neboť tepelnou úpravou ztrácí vitamíny, minerální látky, enzymy a dochází ke zvyšování GI

Udržujete si jen váhu?

Pokud si chcete udržet svou tělesnou hmotnost a nepotřebujete hubnout, můžete sáhnout po sušeném ovoci, jako náhražka na zahnání chuti na sladké. Jedí ho i aktivní sportovci, když potřebují dodat v krátkém čase energii pro výkon.

Co na závěr?

Glykemický index ovoce můžete snížit, když zkombinujete ovoce s jogurtem nebo tvarohem. Jelikož obsahují bílkoviny a tuk, snížíte jednak GI, ale rovněž vás taková svačinka zasytí na delší dobu. Nikdy nekonzumujte ovoce ve večerních hodinách. Sacharidy, které jsou rychlým zdrojem energie, více spotřebujete během dne. Večer už tělo zpomaluje a odpočívá. Cukry které tělo nestihne zpracovat, se tak promění na tuky.

loading…


Komentáře

komentářů

redaktor